czwartek, 16 stycznia 2014

Dom Literatów ul. Krupnicza 22

Przechodziłam niemalże codziennie obok Domu Literatów, który mieścił się w Krakowie przy ul. Krupniczej 22. Studiowałam w latach 70. w Krakowie na UJ. Większość zajęć odbywała się w Instytucie Zoologii, też wtedy przy Krupniczej, później przemianowaną na Ingardena 6. Zajęcia miałam nie tylko na Krupniczej. Instytuty UJ porozrzucane były po całym Krakowie. Na Grodzkiej, na Kopernika, Biegałam z Nawojki na przystanek tramwajowy pod Bagatelę, by zdążyć na czas na zajęcia do innych instytutów. Przechodziłam Krupniczą w drodze do Rynku. Mijałam studentów goniących na wykłady z filologii angielskiej do Collegium Paderevianum, studentów Akademii Medycznej goniących na zajęcia z mikrobiologii na ul. Czystą, studentów AGH, do Biblioteki Jagiellońskiej, czy do akademików przy Reymonta. Mijałam gmach Teatru „Groteska", stojący prawie po sąsiedzku Domu Literatów. Prawie po sąsiedzku przy Krupniczej 26 kiedyś mieszkał mateczny dziadek Stanisława Wyspiańskiego - Mateusz Rogowski. W tej kamienicy urodził się 15 stycznia 1869 r Stanisław Wyspiański. Po 100 latach od urodzin Wyspiańskiego przechodziłam ulicą Krupniczą, mijając tę kamienicę. 
W kamienicy przy Krupniczej 22 w latach 1945-1995 mieścił się tu Dom Literatów, należący do Związku Literatów Polskich, zwany przez Gałczyńskiego „Domem 40 Wieszczów”. Mieszkali tu wraz z rodzinami m.in.: Konstanty Ildefons Gałczyński z żoną Natalią i córką Kirą, Stefan Kisielewski, Sławomir Mrożek, Jerzy Andrzejewski, Stanisław Dygat, Stefan Otwinowski, Leon Kruczkowski, Kazimierz Brandys z żoną Marią, Jerzy Broszkiewicz i Wisława Szymborska z mężem Adamem Włodkiem.




***
Zaczarowana dorożka, zaczarowany dorożkarz, zaczarowany koń....... - pisał Konstanty Ildefons Gałczyński, kiedy mieszkał w Krakowie w Domu Literatów przy ul. Krupniczej 22

 fiakr

Takich dorożek z czasów poety już nie ma. Świat się zmienia ale czar wspomnień zostaje.

1 komentarz:

  1. To ważne miejsce na mapie Krakowa, a, ponoć, właściciele kamienicy nie chcą się zgodzic na tablicę informacyjną, kto i kiedy tu mieszkał;
    przyznam, że mnie to tyleż dziwi, co oburza.

    OdpowiedzUsuń

Popularne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© All rights reserved.

Zdjęcia i teksty prezentowane na tym blogu są własnością autora. Wykorzystywanie i kopiowanie zdjęć bez mojej zgody jest zabronione (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994r.Dz.U.Nr 24, poz. 83).