czwartek, 18 lipca 2013

Planty. Ogród Uniwersytet

W uniwersyteckiej dzielnicy krakowskiego Starego Miasta krakowskiego w rejonie Plant i Collegium Novum znajduje się kompleks zaliczany do Ogrodu Uniwersytet.

Ogród od wewnątrz Plant między ulicami św. Anny i Franciszkańską, od zewnątrz ograniczony ul. Straszewskiego i Podwale. 




Umieszczonych jest kilkanaście tablic informujących o przebiegu murów obronnych, bram i baszt w tym rejonie Plant.

Idąc od ul. Franciszkańskiej napotykamy na tablice: Brama Wiślna, Baszta Cyrulików, Baszta Miechowników, Baszta Kaletników, Baszta Blacharzy i Rusznikarzy. W pobliżu Baszty Kaletników, niedaleko pomnika Mikołaja Kopernika znajduje się głaz – meteoryt położony w XX w.

Na terenie Ogrodu Uniwersytet znajduje się aż trzy pomniki przyrody.

Między ul. Św. Anny a uniwersyteckim gmachem głównym Collegium Novum stoi wiąz górski oraz platan klonolistny, a u zbiegu ul. Wiślnej i Straszewskiego topola biała.

Wokół budynków uniwersyteckich rosną buki i graby.


Te wiekowe już drzewa rosnące na powierzchni całych Plant stwarzają niepowtarzalny klimat parku. Ograniczają hałas z miejskiej trakcji tramwajowo-samochodowej wokół Rynku, dają cień i chronią przed upałem dzieciom bawiącym się na trawie, turystom odpoczywającym na ławeczkach ustawionych wzdłuż chodnika, stwarzają romantyczny nastrój zakochanym spacerującym po alejkach.


Blogi powiązane

 
Ogród Biblioteki Jagiellońskiej

 
Ogród Botaniczny

 

 

3 komentarze:

  1. Faktycznie sam ogród wygląda bardzo atrakcyjnie i jestem przekonany, że jego przygotowanie do takiego stanu wymagało sporo pracy. Ja całkiem niedawno także zamówiłem sobie elektryczny wertykulator https://garden-system.pl/elektryczne-c170 gdyż wiem jak właśnie to urządzenie mi się przyda w szczególności na wiosnę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zadbany ogród, bardzo ładny. Takie mi się najbardziej podobają gdzie rośnie krótko ścięta zielona trawka plus drzewka

    OdpowiedzUsuń

Popularne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© All rights reserved.

Zdjęcia i teksty prezentowane na tym blogu są własnością autora. Wykorzystywanie i kopiowanie zdjęć bez mojej zgody jest zabronione (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994r.Dz.U.Nr 24, poz. 83).